ایران دهمین خودروساز جهان

چندی پیش دریکی از روزنامه ها می خواندم که مسئولان خودرو سازی اعلام کرده ا ند که صنعت خودروی ایران در آینده نزدیک می تواند در رتبه اول صنعت خودرو سازی جهان قرار گیرد . از سوی دیگر اخیرا اخباری که صنعت خودرو سازی ایران را در رتبه ای بالاتر از سوئد و ایتالیا و به عنوان دهمین خودرو ساز بزرگ جهان قلمداد کرده مطرح شده است . شاید بر این اساس است که مدیر عامل یکی از شرکتهای خودرو سازی نیز با بیان اینکه در جهان بیش از 180 کشور وجود دارد ، ایران را جزو 10 کشور خودرو ساز برتر دنیا دانسته است و اعلام کرده که تلاش می کنیم تا جزو 5 کشور نخست خودرو سازی دنیا باشیم . با وجود پیشرفتهای سال های خودرو سازی کشور ، نکته قابل توجه آنست که آیا مطرح شدن چنین دیدگاه هایی با توجه به توانمندیهای شرکت خودرو سازی داخلی و مقایسه آن با صنعت خودرو در جهان واقعی و دست یافتنی است . واقعیت آنست که آمار و ارقام معتبر جهانی از میزان تولید و رتبه بندی کشورها صحت چنین ادعاهایی را تایید نمی کند . یکی از نکات قابل تامل آنست که ما نباید فقط به آمار کمی تعداد مونتا‍‍‍ ژ ماشین توجه کنیم بلکه در کنار کمی بودن تعداد، کیفیت نیز بسیار حائز اهمیت است .
جایگاه نخست در صنعت خودرو سازی به کشور ژاپن با تولید سالانه 5/11 میلیون خودرو اختصاص دارد . پس از آن آمریکا با تولید سالانه 11 میلیون ، چین با تولید 8/8 میلیون و آلمان با تولید 2/6 میلیون دستگاه رده های بعدی را به خود اختصاص داده اند . کره جنوبی که همزمان با ایران پا به عرصه تولید خودرو گذاشته سالانه با تولید 4 میلیون در رده پنجم قرار دارد.
با توجه به آمار ارائه شده برای تحقق برخی ادعاها و اهداف مطرح شده برای صنعت خودرو کشورمان و دستیابی به جایگاه نخست در جهان باید سالانه 11 برابر میزان تولید کنونی و برای کسب رتبه پنجم جهانی ، باید تولید خودرو در کشور 4 برابر افزایس داشته باشد . بهتر آنست که مسئولان عرصه خودرو سازی قبل از اظهار چنین ادعاهای نگاهی به آمار و ارقام شرکتهای برتر در این زمینه بیندازند.

کرمان موتور سر عقل آمد!

شرکت خودروسازی کرمان موتور که شامل شرکت هایی با نام های خودروسازان راین سازنده ی اتومبیل های یک نسل پیش هیوندای-فاو سازنده ی پیشین گل که اکنون دیگر این مدل نا موفق فولکس واگن را نمی سازد و در صدد است تا در آینده مدل قبلی فولکس پولو را عرضه کند و در نهایت شرکت مدیران خودرو یا آشغال ساز!اما نکته این جاست که این خودرو ساز نا موفق حالا دست به انتخاب بزرگی زده که پیش بینی می کنم با عث دومین موفقیت این شرکت بعد از دوو باشد.این انتخاب چیزی نیست جز تولید کردن هیوندای i10مدل روز هاچ بک هیوندای! 

ادامه مطلب ...