ایران دهمین خودروساز جهان

چندی پیش دریکی از روزنامه ها می خواندم که مسئولان خودرو سازی اعلام کرده ا ند که صنعت خودروی ایران در آینده نزدیک می تواند در رتبه اول صنعت خودرو سازی جهان قرار گیرد . از سوی دیگر اخیرا اخباری که صنعت خودرو سازی ایران را در رتبه ای بالاتر از سوئد و ایتالیا و به عنوان دهمین خودرو ساز بزرگ جهان قلمداد کرده مطرح شده است . شاید بر این اساس است که مدیر عامل یکی از شرکتهای خودرو سازی نیز با بیان اینکه در جهان بیش از 180 کشور وجود دارد ، ایران را جزو 10 کشور خودرو ساز برتر دنیا دانسته است و اعلام کرده که تلاش می کنیم تا جزو 5 کشور نخست خودرو سازی دنیا باشیم . با وجود پیشرفتهای سال های خودرو سازی کشور ، نکته قابل توجه آنست که آیا مطرح شدن چنین دیدگاه هایی با توجه به توانمندیهای شرکت خودرو سازی داخلی و مقایسه آن با صنعت خودرو در جهان واقعی و دست یافتنی است . واقعیت آنست که آمار و ارقام معتبر جهانی از میزان تولید و رتبه بندی کشورها صحت چنین ادعاهایی را تایید نمی کند . یکی از نکات قابل تامل آنست که ما نباید فقط به آمار کمی تعداد مونتا‍‍‍ ژ ماشین توجه کنیم بلکه در کنار کمی بودن تعداد، کیفیت نیز بسیار حائز اهمیت است .
جایگاه نخست در صنعت خودرو سازی به کشور ژاپن با تولید سالانه 5/11 میلیون خودرو اختصاص دارد . پس از آن آمریکا با تولید سالانه 11 میلیون ، چین با تولید 8/8 میلیون و آلمان با تولید 2/6 میلیون دستگاه رده های بعدی را به خود اختصاص داده اند . کره جنوبی که همزمان با ایران پا به عرصه تولید خودرو گذاشته سالانه با تولید 4 میلیون در رده پنجم قرار دارد.
با توجه به آمار ارائه شده برای تحقق برخی ادعاها و اهداف مطرح شده برای صنعت خودرو کشورمان و دستیابی به جایگاه نخست در جهان باید سالانه 11 برابر میزان تولید کنونی و برای کسب رتبه پنجم جهانی ، باید تولید خودرو در کشور 4 برابر افزایس داشته باشد . بهتر آنست که مسئولان عرصه خودرو سازی قبل از اظهار چنین ادعاهای نگاهی به آمار و ارقام شرکتهای برتر در این زمینه بیندازند.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد